Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białobrzegach został utworzony na mocy uchwały Nr XIV/50/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Białobrzegach z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie powołania Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Białobrzegach.
Ośrodek działa w oparciu o:
1) ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
3) ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4) postanowienia niniejszego Statutu.
Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Miasta i Gminy Białobrzegi, nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej.
Obszarem działania Ośrodka jest teren Miasta i Gminy Białobrzegi.
Siedzibą Ośrodka jest miasto Białobrzegi.
Przedmiotem działalności Ośrodka są zadania wynikające z obowiązujących
aktów prawnych:
1) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;
2) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
3) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
6) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
7) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
8) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
9) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
10) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;
11) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
12) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
13) ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
14) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
15) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
16) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
17) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Celem działalności Ośrodka jest:
1) wsparcie osób i rodzin w przezwyciężeniu trudnej sytuacji życiowej, doprowadzenie - w miarę możliwości - do ich życiowego usamodzielniania i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;
2) zapewnienie dochodu na poziomie interwencji socjalnej - dla osób nieposiadających dochodu lub o niskich dochodach, w wieku poprodukcyjnym i osobom niepełnosprawnym;
3) zapewnienie dochodu do wysokości poziomu interwencji socjalnej osobom i rodzinom o niskich dochodach, które wymagają okresowego wsparcia;
4) zapewnienie profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznej, w tym przemocą w rodzinie, uzależnieniami;
5) integracja ze środowiskiem osób wykluczonych społecznie;
6) stworzenie sieci usług socjalnych adekwatnych do potrzeb w tym zakresie.
Zadania Ośrodka obejmują:
1) prowadzenie pracy socjalnej;
2) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych;
3) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, okresowych, celowych, specjalnych celowych, celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego i związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną, celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym i innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz celowych w formie biletu kredytowanego;
4) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki;
5) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
6) opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na rzecz osoby rezygnującej z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej i osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
7) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych osobom innym niż ubezpieczeni;
8) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
9) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych;
10) organizowanie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
11) dożywianie dzieci i osób dorosłych;
12) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
13) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
14) pomoc osobom zwalnianym z zakładu karnego, mającym trudności w przystosowaniu się do życia;
15) współpracę z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach;
16) współtworzenie i koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
17) współtworzenie 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;
18) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
19) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
20) opracowanie i realizacja projektów socjalnych;
21) ustalanie, przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych;
22) ustalanie, przyznawanie i wypłacanie dodatków energetycznych;
23) ustalanie, przyznawanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych;
24) ustalanie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków dla opiekunów;
25) prowadzenie postępowań w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
26) prowadzenie działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych;
27) prowadzenie postępowań w sprawach przyznawania i wypłacanie jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, przyznawanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
28) prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym;
29) prowadzenie postępowań w sprawie przyznania Karty Dużej Rodziny.
30) prowadzenie postępowań w sprawie procedury " Niebieskiej Kart "
Ośrodek współpracuje z istniejącymi na terenie Miasta i Gminy Białobrzegi organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, osobami fizycznymi oraz osobami prawnymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.